onsdag 3. august 2011

Lindåsslusene, tur - retur

Når vi låg i Skjerjehamn bestemte vi oss for at dagen etter skulle vi gå gjennom Lindåsslusene til Lindås Brygge. Vi husket at det var ganske grunt der etter siste tur, så vi sjekket både kart og tidevannstabell. Det grunneste vi skulle over var 2,5 meter på lavvann og siden vi kom til å gå der på høyvann, fant vi ut at vi hadde god margin.

Morgenen kom med flott og varmt vær, det hjalp visst på klage i går. Jeg vurderte ei stund om jeg skulle kle litt av meg, men fant ut at jeg i stedet skulle nyte det å være SKIKKELIG varm :-)
Denne gangen gikk vi på østsida av Skjerjehamn, det er trangere og grunnere å gå der enn på vestsiden, men mye finere! Fikk fikk sett den nye stålbrua som ble bygd i Sløvåg før den ble montert i fjor. Brua viste ikke på våre kart, men den var 18 meter så vi hadde klaring.
Vi kom frem til Lindåsslusene mens det var høyvann ute - men det var enda ikke nådd høyvann på innsiden. På grunn av at slusene er så trange (8 meter brede og ca 4 meter dype) er det en tidevannsforskjell på to timer. Av samme årsak er forskjellen mellom høyvann og lavvann på innsiden bare 0,5 meter. På utsiden av slusene lå det alt en seilbåt og tenkte sterkt på om de skulle gå gjennom eller ikke.
Vi tok det med ro på vei inn til slusene, men inne var ganske sterk strøm og for å ha styrefart måtte vi gi godt med gass og for meg og Zelante som satt i bauen føltes det som at det sa "svup" så var vi gjennom. Det er akkurat i inngangen og utløpet av slusa det er mest virvler og dermed også der det er vanskeligst å styre båten.
Vel gjennom slusene tok vi oss en tur og kikket på en fin plass å ligge for svai før vi fortsatte mot Lindås Brygge. Det var da vi oppdagde hva vi hadde glemt å sjekke..... Det er ett høyspent som bare er 15 meter - og dermed var det bare å bite i det sure eplet og snu.
Vi kunne kanskje ha kommet oss under om vi gikk helt på sida - men der er det grunt og vi hadde ikke lyst til å ta noen sjanser. Rent teoretisk kunne vi da ha lagt oss på svai på den fine plassen vi såg på tidligere. Men, siden vi var tomme for mat var lysta til å ligge på svai minimal og vi fant ut at vi heller fikk ta turen ut slusene igjen.
Den medstrømmen vi hadde på vei inn, ble nå til motstrøm. Og mens vi følte at vi ble sugd gjennom på vei inn, føltes det som at båten gikk i sirup på vei ut. 4,5 - 5 knops motstrøm krevde sitt både av motoren og skipperen. Igjen gikk det bra og vi kom ut like hele som vi gikk inn :-D.
Seilbåten vi hadde sett når vi var på vei inn, låg fremdeles og tenkte. De lurte på om det var vanskelig å gå gjennom slusene, vi sa det som det var - at det krevde sitt, i allefall å gå ut. Men, at grunnen til at vi snudde var høyspentledning. Da bestemte de seg for å droppe slusene.

Turen gjennom slusene er en opplevelse, og på innsida av slusene er det fantastisk flott!! Men, om dere har mast som er høyere enn 15 meter, er det lurt å ha med mat, slik at dere kan ligge på svai.

Vi fant ut at vi da skulle gå til Fedje, hande og utnytte det fine været til å grille. Vi gikk til Fedje - og kom frem akkurat når butikken stengte..... Heldigvis var det en kafè her så vi fikk mat. Ivar spiste noe hval - mens jeg pinglet ut og holdt meg til hamburger.