søndag 19. juni 2011

Nye batteri

Etter å ha hatt noen turer der vi har fått alarm på lavt nivå på batteriene etter bare noen få timers seilas, var det på tide å få byttet batteriene.
I fjor erfarte vi at selv om batteriene i seg selv var nye, så var kapasiteten for liten til at vi kunne ligge ei hel helg i uthavn. Derfor bestemte vi oss for at siden vi likevel skulle gjøre noe med batteriene så ville vi samtidig øke kapasiteten på forbruksbatteriene.
Kapasiteten vi hadde var to stk 70Ah forbruksbatteri i tillegg til startbatteriet. Begge forbruksbatteriene var plassert sammen med startbatteriet under køya i akterlugaren.
I utgangspuktet ønsket vi å sette inn 3*104 Ah Haze batteri (tilbud via Jeanneauklubben), men de batteriene måtte hentes i Oslo og pga reising i jobb kombinert med flytting og bunnsmørring av båten - så hadde vi rett og slett ikke mulighet til å få tak i de batteriene før ferien. Alternativet som da var best for oss ble, 2* 150 Ah Maritim AGM batteri. Nå er det ene plassert under køya sammen med startbatteriet og det andre under dørken forran vanntanken i stuerommet. Ivar måtte bygge om litt under dørken i stuerommet slik at batteriet står stødig også når vi seiler. Ombyggingen er gjort på en slik måte at om vi må bytte batterier en gang senere, så er alt klart til å sette inn de tre Haze batteriene vi egentlig ønsket oss nå.
Først lagde han feste for bunnen vha tilpassede stykker av forkalingslem.
Så skrudde han fast bunnplate, også av forskalingslem.
Til slutt ble batteriet festet med stropper og festeanordning for dieselkanner.

Vi har fått testet batteriene og kunne seile en hel dag med både instrumenter, VHF, kjøleboks og til og med radio tilkoblet uten av vi fikk en eneste alarm. Etter at båten har stått ei uke uten størm hadde vi fortsatt 13V, når vi kom ombord! Kjempedeilig! Nå er det bare å glede seg til bunnsmørring og flytting er unnagjort slik at vi kan kose oss skikkelig i ei fin uthavn - med strøm :-)

1 kommentar: