torsdag 9. juni 2011

Nordhordaland 3

Etter Eivindvik var det på tide å snu baugen hjemover. På vei sørover gikk vi forbi Skjerjehamn - de hadde nok hatt ei urolig natt de som hadde overnattet der! Mens jeg tidligere har tatt bilder av statua av Kong Olav - vil jeg nå heller vise bilde av den eneste rosa brua jeg vet om. Til og med rekkverket er rosa!  Koselig at bruer kan være noe annet enn grå!
Fortsatt hadde vi perfekte vindforhold og turen over Fensfjorden gikk for spridde seil. Vi overnattet på ved Fonnes gjestehavn. Jeg synes det er så koselig med små gamle naust!
Ivar og Zelante var en tur på det vestligste punktet på fastlands Norge mens jeg lagde middag.
Dagen etter valgte vi i gjen å ta Straumane, denne gangen var det perfekte seilforhold.

Turen gikk for seilhele veien. Vi møtte på en Bavaria som seilte samme vei som oss, vi konstanterte (med lettelse) at vi ikke trengte å anstrenge oss for å seile i fra den:-).
Det er første gang vi har hatt gode seilforhold i Straumane og vi koste oss skikkelig.
Når det er slike forhold, er det ingen problem å lage skikkelig gode "fergesveler" som vi kunne nyte til en kopp kaffi eller to :-)
Vi hadde nå lært av erfaringene med lite batterikapasitet. Og - vi klarte oss helt til Nordhordalandsbrua før vi måtte starte motoren. Da hadde vi hatt en så fin dag og vinden hadde tatt kvelden, så det gjorde egentlig ingenting. Vel hjemme på Drange er det bare for Le Soleil å vente på neste tur :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar