torsdag 19. august 2010

Dommen

I formiddag hadde vi en av de fineste og varmeste dagene på vestlandet i hele sommer. Og hva gjorde vi? Jo vi hadde båten på land.....
Tida for å få sjekket skaden etter grunnstøtingen skikkelig var kommet og vi var veldig spente. Både takstmann, forsikring og representant for båtverksted stod klare og ventet på oss. Først ble båten sjekket grundig inne. Så langt som det er mulig å sjekke uten å demontere noe, så fant de ingen skader som vi ikke visste om fra før. Det som overrasket de mest, var at hovedskaden er på styrbord side. Normalt er pentryet med og avstiver slik at skadene der blir mindre.
Forklaringen kom når vi fikk tatt båten på land. Skaden på kjølen er helt nede - og hovedsaklig på babord side.
Vi trodde at vi hadde truffet grunnen rett på, men det har vi tydeligvis ikke gjort vi har truffet på babord. I kjølinnfestingen er det ingen synlige skader - så langt. Vi fikk lov til å bruke båten videre, som motorbåt :-(. Men, forsikringen vil at vi skal sette den inn til reparasjon så snart som mulig.
Neste helg er det vestlandstreff i Jeanneauklubben, det blir den siste båthelga på lenge for vår del. Søndag leverer vi båten fra oss til reparasjon og det vil ta en til to måneder før vi får den tilbake. Litt avhengig av hva som blir avdekket når en begynner å demontere innvendig.
Når det gjelder reparasjonen, så blir flensene i innerlineren, slipt vekk i de områdene der limen har løsnet. Innerlineren blir så laminert fast til skroget med glassfiber og epoxy. Kjølen vil bli tatt av og reparert og det blir sjekket om båten er skadd under kjølinnfestingen.
Anmarkrud som har lagd kursmateriale for de som skal ha Norboat godkjenning for reparasjon av kjølskade skal ha ansvaret for reparasjonen. Vi får rapport med bildedokumentering av alt arbeidet som er gjort for å utbedre skaden. Egne interiørsnekkere skal sørge for at interiøret også blir like fint etter at alle reperasjonene er utført.
Det er skikkelig surt at vi  har grunnstøtt, men det virker som at alt skal ordne seg til slutt. På grunn av måten reparasjonene blir utført på, så vil båten faktisk tåle en eventuelt ny grunnstøting mye bedre enn det den gjorde før....
Vi har sjekket i både sjøkartene, Norske los og båtsportkart i tillegg til kartplotteren - og alle oppgir området vi var som en plass med god dybde. I Norske los står det 10 - 12 meter.... Kanskje var det en U-båt vi traff ;-)

2 kommentarer:

  1. Det høyres jo veldig omfattande ut, dette her.. Men får håpe båten BLIR sterkare etterpå :-)

    Melder dåkken fra om den grunna til nåken, eller er ikkje slikt vanlig?

    SvarSlett
  2. "Alle" sier at båten blir bedre etterpå. Det har visst noe med måten de originalt blir limt på i forhold til hvordan de blir reparert.
    Vi har ikke meldt fra om grunna, litt usikker på om det er vanlig.... Vi tenker på det ;-)

    SvarSlett