Jeg har de senere årene registrert at det er flere aktører som arrangerer sikkerhetskurs for seilere. Så vidt jeg har forstått så består kursene av litt genrell førstehjelp, mann over bord øvelse, brannslukking og flåtetrening. Før vi skulle hente Le Soleil i Le Sables d'Olonne, hadde jeg veldig lyst til å delta på ett av disse kursene. Desverre fikk jeg ikke mulighet til det, og heldigvis fikk jeg ikke behov for den manglende kunnskapen.
Nå har jeg begynt i ny jobb, en jobb som gjør at av og til så må jeg reise "off-shore" og på grunn av det må jeg ta sikkerhetskurs. Det er nok litt utvidet i forhold til kursene som blir holdt for seilerne, går over fire dager. Mann over bord øvelsen er byttet ut med helikopter evakuering og trening i å finne frem i ett rom der en ikke ser noe (i teorien er det røykfylt, i praksis har vi på oss ei helmaske der glasset er tapet over.
Første dag var hovedsaklig viet till HMS (sunn fornuft satt i system), det var lite som var intressant med tanke på seilingen her.
Dag to hadde vi litt mer "aktion". Formiddagen var avsatt til slukking av forskjellig typer brann - og til å se hva som skjer når ei propanflaske blir varmet opp og eksploderer. (Det både smalt og brant skikkelig)
Ettermiddagen tilbrakte i det våte element. Først trene på å bevege seg rundt i overlevelsesdraktene (i vannet) også å danne forskjellige formasjoner. Etterpå var det flåtetrening, først skulle flåta snues - det syntes jeg var overraskende lett. Men, selvsagt vil det være vanskeligere ute på havet i dårlig vær. Det som er viktig da, er å legge flåten slik at en får hjelp av vinden til å snu flåten. Det er også viktig å huske på å ikke slippe tauet en har brukt for å snu flåten, slipper du det og det blåser, kan flåten for komme for langt bort til at du når denigjen. Når flåten var kommet riktig vei, så var det å få alle ombord. For min del, så syntes jeg at å snu flåten var mye lettere enn å komme meg ombord.... En del av grunnen var nok at tauet som en skal bruke for å hjelpe til å dra seg opp med, var kommet så langt inn i flåten at jeg ikke rakk det. Men, til slutt så klarte jeg å "ta nok fart" slik at jeg faktisk kom meg ombord.
Til slutt skulle vi svømme en runde mens det blåste en "snill" kuling.
På dag tre var det helikopterstyrt og det å komme seg ut av helikopteret mens det låg under vann og opp ned som var i fokus. Jeg syntes det var kjempekjekt ;-) Nesten så jeg hadde lyst til å stryke slik at jeg kunne ta kurset en gang til... ;-)
Det vi trente på der, og som jeg tenker på kan være lurt å trene på for båtfolk, er tilvenning til vann. Det å holde pusten i 20 sekunder vann og å bevege seg under vann mens en holder pusten er vanskelig for mange. Dersom uhellet virkelig skulle være ute og båten går rundt - så er sannsynligheten for panikk unngås og at alle kommer seg ut i live mye større om en har forsøkt å være under vann i kontrollerte forhold - på stranden eller i bassenget.
Siste dag var viet til generell førstehjelp. Ikke dumt med en repitisjon med (u)jevne mellomrom :-)
Luksustur
for 8 år siden
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar